היהלום 4C'S של איכות וידע בסיסי לפני רכישת יהלום

  • Post Author:
  • Post Category:בלוג

ידע = כוח הידע ההכרחי לפני רכישת היהלום

כל יהלום הוא עולם בפני עצמו וכל יהלום שונה מהשני בדיוק כמו פתיתי שלג שונים וכל פתית שלג לא דומה לשני כך גם היהלום.

שיעורי בית ה4C'S פרמטרים אותם חייבים להבין לפני רכישת היהלום

הגעתם למסקנה שאתם רוצים לרכוש יהלום ואין לכם מושג על פי מה הוא מתומחר והכי חשוב למה הוא מתומחר כך,

1. Carat – משקל

1 קראט = 0.2 גרם. גודל היהלום נמדד בנקודות כאשר 1 קראט שווה 100 נקודות. 0.50 קראט שווה 50 נקודות שהוא חצי קראט וכך 0.75 שווה ל 3/4 קראט. מחיר יהלום יעלה בהדרגה לפי גודל היהלום. לדוגמה חצי קראט יהלום יעלה יקר יותר מ0.48 נקודות, כל עוד המשקל לא מראה 0.50 נקודות המחיר שונה. כך גם 2.00 קראט יעלה יותר מפי 2 מ1.00 קראט. ובהתחשבות בצבע, ניקיון וחיתוך.

carat

 

2. Color –  צבע

צבע יהלום הוא כל מה שאתה לא יכול לראות, יהלומים מוערכים לפי הצבע שבהם וכמה שפחות צבע ככה הם יקרים יותר. (הסבר זה לא כולל יהלומים בקטגורית FACNY COLOR בו יש יהלומיםבצבע אדום, ורוד, כתום, צהוב ועוד.) שימו לב שישנם אבנים שנראים לעין בלתי מזוינת ללא צבע אך עם גוון חום או צהוב. צבע יהלום מתייחס כמה בולט הגוון שלו, ככל שהגוון הצהוב בולט יותר ככה הערך של יהלום נמוך יותר. ככל שהגוון הצהוב פחות בולט הערך של יהלום גבוה יותר. יש כלל ידוע ביהלומים שאומר אם היהלום מראה גוון אחר שלא חום או צהוב לדגומה: כחול, סגול או ורוד הוא נחשב לFANCY COLOR והיהלום מתומחר אחרת ולפי מחירון של יהלומי פנסי. בהנחה שהיהלום שלכם בגוון צהוב או חום גמולגים מאומנים יתנו לו ציון על פי הטבלה שלפניכם.color

3. ניקיון – clarity

מכיוון שיהלומים נוצרים בעומק האדמה תחת חום ולחץ קיצוניים לעתים קרובות הם מכילים כתמי לידה יחודיים, בין פנימיים (תכלילים) או חיצונים (פגמים). כמו כל דבר בחיים יהלומים לא תמיד מושלמים, שקועים את צורת היהלומים גבישים זעירים עשויים להילכד בתוכו, או פגמים על פני השטח שלו. בירות הפגמים מתייחס לערך של היהלום, ככל שהפגם בצבע כהה יותר או חמור יותר כך הערך של היהלום פחות וככל שהפגם פחות נראה כך הערך של היהלום עולה. גימולג יבדוק שתי סוגי פגמים ביהלום, פגמים פנימיים או פגמים חיצוניים כמו שריטות על פני השטח. פגמים נראים לעין בלתי מזוינת בקלות יותר יקבלו את רמת הניקיון הנמוך ביותר וככל שנצטרך משקפת מיוחדת ליהלומים כדי לראות פגמים כך ערך היהלום גדול יותר. אל תרגישו רע אם היהלום שלכם לא נקי לחלוטין אפילו לעיני גמולגים בקושי עברו כאלו בכל הקריירה שלהם.

clarity

4. Cut – איכות הליטוש

CUT הוא הגורם לאיכות הברק והנצנוץ ששל יהלום. היבט חשוב ביותר ביהלום הוא הדרך בו יהלום מנצנץ. חיתוך מושלם יביא לנצנוץ מושלם וברק אדיר. ככל שהסימטריה והפרופורציה מושלמת יותר כך החזר האור הוא מקסימלי, יהלום מנצנץ יותר וערכו עולה. חיתוך נוכן יגרום לאור שמכוון לכיוון האבן לחדור פנימה ולזרוק החוצה שוב את האור. אפקט האבן תלוי בפרופורציה של יהלום בגודל הלוח, עומק הפביליון וזווית הכתר במעלות. החשוב ביותר הוא איך כל גורמים אלו פועלים באבן הספציפית שלך כדי ליצור ברק מקסימלית. לדוגמה: אם עומק הפביליון רדוד מידי או עמוק מידי יחסית לכתור של היהלום או עלול לחדור מהצד או בחלק התחתון של האבן וכך יהלום ינצנץ פחות.